Journalistiek vs. Bedrijfsjournalistiek

16/07/2009 § 2 reacties


onafhankelijkheid

Van dale:            jour·na·list [zjoernaalist] de; m,v -en redacteur die werkt voor pers of omroep; verslaggever

nieuws·ga·ring de; v het verzamelen van nieuws voor de pers

vrij·heid de; v -heden 1 het vrij-zijn; onafhankelijkheid 2 daad die de gewone grenzen overschrijdt: zich -heden veroorloven

on·af·han·ke·lijk bn, bw 1 vrij, zelfstandig 2 door niets bepaald of geregeld

be·drijf het; o -drijven 1 onderneming, zaak: ik werk voor een groot ~ 2 collectieve naam voor zaken, fabrieken van dezelfde soort: het bouwbedrijf 3 deel ve toneelstuk 4 werking: in ~ stellen

be·lang het; o -en 1 iets dat iem raakt doordat zijn voordeel ermee gemoeid is of omdat het zijn gevoel van nieuwsgierigheid opwekt: hij heeft er ~ bij voordeel; ~ in iets stellen 2 betekenis: een drukte van ~

his_masters_voice_461975

Gisteren kreeg ik een mail met het verzoek of ik 16 september mee wilde doen aan een debat op de Fontys Hogeschool voor Journalistiek voor studenten die een minor Bedrijfsjournalistiek (gaan) volgen. Dat lijkt mij erg leuk, er wordt aan de hand van stellingen gedebatteerd door twee teams. Eén team van vier mensen dat bestaat uit mensen uit de reguliere journalistiek en één team dat bestaat uit vier mensen uit de bedrijfsjournalistiek. Studenten bepalen welk team er het beste uit de verf komt. Laat ik als opwarmertje alvast mijn mening geven over beide ‘takken van sport’…

Laat ik het scherp stellen, en wellicht wat (te) kort door de bocht: Bedrijfsjournalistiek is een branche waarin journalistieke technieken worden toegepast, maar wat niks van doen heeft met mijn idee van journalistiek. Vrije nieuwsgaring en onafhankelijkheid…het zijn voor mij de basisprincipes om als journalist je werk te kunnen doen.

Tijdens mijn studie journalistiek in Tilburg heb ik ook de minor Bedrijfsjournalistiek gevolgd, ik vond het interessant, wilde wel eens weten of ik er geschikt voor zou zijn. Conclusie: no way. Van sommige mensen weet ik dat ze het een ‘sport’ vinden om te kijken waar de grens ligt in een artikel dat je in opdracht van een bedrijf schrijft “hoe ver kan ik gaan”. Daar lijkt mij nou daadwerkelijk niks aan, het continu onderhandelen met de directeur van een bedrijf over wat er wel en niet zou moeten kunnen in een intern- of extern bedrijfsblad. Dat is geen journalistiek, dat is diplomatie, dat is onderhandelen en vervolgens een artikel schrijven volgens zogenaamd journalistieke regels, zoals hoor- en wederhoor (maar hoever mag je dan gaan met wellicht kritische wederhoor?). Mijn vorige blog ging voor een deel over de gatekeeper (zie alleen al het plaatje boven het verhaal), en als journalist ben je zelf (of de hoofdredacteur of eindredacteur) de gatekeeper. Ik zou niemand anders als gatekeeper willen, geen directeur van een bedrijf, geen persoon die niet in de journalistiek werkzaam is.

Hiermee wil ik niet stellen dat ik bedrijfsjournalistiek niks vind, ik vind het interessant en heb grote mate van respect voor de mensen die hierin werkzaam zijn/willen zijn, een grote uitdaging in een nog lang niet volledig ontgonnen terrein. Kortom, er valt nog genoeg te innoveren in de bedrijfsjournalistiek. Toch vind ik het woord journalistiek in ‘bedrijfsjournalistiek’ enigszins misplaatst. Welk maatschappelijk belang heeft sponsored media? Welk algemeen belang staat er op het spel? Ik weet wel dat er bedrijfsbladen zijn waarin af en toe ‘nieuws wordt gemaakt’, ik heb tijdens mijn minor Bedrijfsjournalistiek politiebladen moeten analyseren, zowel interne- als ook externe bedrijfsbladen. Heel soms publiceerden deze bladen daadwerkelijk nieuws, veel vaker was het een reactie op reeds bestaand nieuws. Niets mis mee, maar het leidde niet vaak tot nieuwe inzichten of duiding van nieuwsfeiten. Stel dat er een bedrijfsblad is waarin daadwerkelijk nieuws wordt ‘gemaakt’ dan blijft er voor mij altijd de vraag bestaan: Wat is er niet gepubliceerd?

Ik wil de absolute vrijheid hebben om mijn werk te doen, om te publiceren wat ik wil publiceren, daar heeft geen directeur van welk bedrijf dan ook iets over te zeggen. Mocht iemand een compleet andere mening/visie hebben…reageren kan altijd 🙂

Handige links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsjournalist

http://nl.wikipedia.org/wiki/Journalistiek

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsblad

http://www.bedrijfsjournalistiek.nl/

http://www.dejournalist.nl

Getagd: , ,

§ 2 Reacties op Journalistiek vs. Bedrijfsjournalistiek

  • Clement Tonnaer schreef:

    Vrijheid is een relatief begrip. Dat besef kent elke student journalistiek. Tijdens de opleiding via het rode potlood van de docent. Ook tijdens de stages. Als docent zie ik dat elk medium eigen oogkleppen draagt, waarmee de journalisten worden weggestuurd. Soms kan iets niet omdat het niet bij de doelgroep past. Soms is de adverteerder er niet blij mee, er is een toenemende mate van ‘afhankelijkheid’ in de journalistiek geslopen. Dat begon bij HaHbladen, en kruipt via de noodleidende regionale kranten naar de landelijke kranten.
    Goed dat het debat er komt om dat duidelijk te maken!

  • basaltena schreef:

    Uiteraard is vrijheid relatief. Niet alleen tijdens de opleiding, ook bij het maken van programma’s (je bent afhankelijk van je leidinggevende, maar ook indirect en op langere termijn van de luisteraar/lezer/kijker). Het punt van vrijheid zette ik bewust wat dik aan in mijn blog om de verschillen aan te tonen tussen journalistiek en bedrijfsjournalistiek. Het is opmerkelijk om te zien dat, in economsich zware tijden, er in alle takken bezuinigd wordt…er wordt dus ook bezuinigd op bedrijfsjournalistieke producties, zie ook:

    http://www.bedrijfsjournalistiek.nl/artikel/257/grand_prix_winnaar_tellus_houdt_op_te_bestaan

    Bladen verdwijnen gewoonweg, en dit terwijl er in de ‘reguliere’ journalistiek nieuwe omroepen bijkomen en dagbladen worden voorzien van ‘Plasterkjournalisten’ om op die manier journalisten kansen op de arbeidsmarkt te bieden. Voor mijzelf toont dit aan dat het belang van ‘de journalistiek’ zwaarder weegt dan ‘een bedrijfsblad’ dat toch op een heel ander doel uit is. Het betrekken van werknemers bij een bedrijf, of het betrekken van de klant bij een bedrijf. Als het de baas niet goed uitkomt, wordt er niet meer gepubliceerd, houdt het blad op te bestaan…pijnlijk, wellicht wat kort door de bocht ook, maar ‘in the end’ komt het daar deels wel op neer.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Journalistiek vs. Bedrijfsjournalistiek voor De wereld van Bas.

Meta

