Komkommers of goed onderzoek? Over mediagebruik van jongeren

19/07/2009 § Een reactie plaatsen


komkommer

Vijftien jaar oud en dan al naam maken bij de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley. Matthew Robson liep er stage en deed onderzoek naar het mediagebruik van tieners…lees: de jeugd…lees: de toekomst. Ik las het eerste bericht over dit onderzoek via z24.nl. Wat mij in eerste instantie het meeste opviel was de slotalinea..

“Matthew Robson schreef dat zijn leeftijdgenoten géén gebruik maken van Twitter. Advertenties, ook die online, vinden ze irritant en meestal irrelevant. Ze communiceren onderling meer via games dan via de telefoon. Tijd en geld spenderen ze vooral aan de bioscoop, concerten en video-spelletjes.

Robson was vernietigend over kranten: hij kende geen enkele tiener die regelmatig een krant las omdat ze, in de woorden van Robson, niet lastiggevallen willen worden door pagina’s en pagina’s aan tekst, als ze ook samenvattingen online en op televisie kunnen vinden.”

Geen kranten, samenvattingen online of op televisie…niet “lastiggevallen willen worden door pagina’s en pagina’s aan tekst.”

Gaan we het lezen verleren? Lezen is maar hard werken, daar moet je als jongere zeker niet aan beginnen..Dus gaan we met elkaar communiceren via de Xbox 360 of de Nintendo DS?

Afgelopen zaterdag sprak ik met iemand die sinds kort teksten voor een nieuwe website schrijft. Wie en waarom doet even niet ter zake, maar wat diegene meldde was wel interessant. “Het is heel anders dan een mooi groot tijdschrift verhaal, je moet allerlei relevante achtergronden en/of details weglaten omdat mensen dan niet meer verder lezen. Schrijf kort en bondig, ik vind het nog wel lastig.”

Schrijven is schrappen…maar wanneer het schrappen ten koste gaat van de kennis van volgende generaties is er volgens mij toch echt iets mis in de nieuwsvoorziening voor tieners. Je mag volgens mij niet verwachten dat, wanneer je nog niet de leeftijd hebt om verschillende soorten media in verschillende periodes van de afgelopen decennia met elkaar te vergelijken, jongeren op latere leeftijd alsnog die kranten gaan lezen, of langere verhalen gaan lezen, opiniërende verhalen, achtergrondinformatie etc.

Dat soort verhalen zijn namelijk over het algemeen langer dan het gemiddelde nieuwsbericht in de Metro of Spits, en volgens Robson willen jongeren niet lastig gevallen worden met lange teksten.

Kortom, de toekomst ziet er niet best uit.

Ik vind de belangstelling die er voor dit rapport is niet representatief voor de inhoud van het rapport, het onderzoek beweert ook al niet representatief te zijn, er zijn veel journalistieke websites die dit rapport als groot nieuws brachten. Net alsof ze zelf uit hun ivoren toren moesten komen, alsof niemand zelf een idee had over hoe jongeren informatie tot zich nemen en/of hoe ze met elkaar communiceren. Volgens mij is Matthew Robson geen domme jongen, maar heeft ‘ie wel veel geluk met de datum van ‘zijn’ uitgebrachte onderzoek bij Morgan Stanley.

Het is namelijk komkommertijd…schijnen journalisten creatief van te worden, kortom: kom met eigen verhalen, ga niet massaal in op dit rapportje waar toch echt géén nieuws uit te uit te halen valt.

Laat weten waar jij je nieuws vandaan haalt via onderstaande poll (meerdere antwoorden mogelijk).

gebruikte links:

http://media.ft.com/cms/c3852b2e-6f9a-11de-bfc5-00144feabdc0.pdf

http://www.huffingtonpost.com/2009/07/13/matthew-robson-15yearold-_n_230495.html

http://www.nu.nl/overig/2044542/komkommertijd-maakt-journalisten-creatiever.html

http://www.xbox.com/nl-NL/live/nxe/default.htm

http://www.nintendo.nl/NOE/nl_NL/nintendo_wi-fi_5025.html

Advertenties

Getagd: , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu Komkommers of goed onderzoek? Over mediagebruik van jongeren voor De wereld van Bas.

Meta

%d bloggers liken dit: