Gemeenteraadsverkiezingen in Uruzgan?

07/02/2010 § 1 reactie


Vandaag werd het eerste ‘grote’ gemeenteraadsverkiezingsdebat (een hele mond vol inderdaad) gehouden. Het werd uitgezonden op Radio1 en via politiek24. Het was op z’n minst niet spannend en op z’n ergst ging het eigenlijk gewoon nergens over.

Oké, ik snap ook wel dat een eerste debat altijd weer even aftasten is, hoe liggen de verhoudingen, wie valt wie aan (oppositie/coalitie) en wie valt wie af (de coalitie onderling…lukt ze overigens steeds beter), maar waar zijn de politici met autoriteit, met uitstraling, met kennis van zaken? Het debat duurde twee uur lang, ik heb het helemaal gevolgd en het debat kwam zeker weten tot leven….de laatste twintig minuten.

Waar het toen over ging? Over de reactie van het kabinet op het rapport van de commissie Davids. Over de gevechtsmissie/vredesmissie/wederopbouwmissie in Uruzgan (iedere politicus heeft er, al naar gelang het hem/haar uitkomt weer een andere benaming voor om de missie te verkopen aan ‘de kiezer’). Over hoe lang dit kabinet er nog zit, en meer van dat soort dingen….  Vast en zeker belangrijk, dat wordt het overigens vooral op het Binnenhof gevonden, maar het debat zou toch over de gemeenteraadsverkiezingen gaan? De ingesproken tune wees op ‘wat speelt er in de gemeente’ en meer van dat soort wervende teksten.

Ik snap ook wel dat de landelijke politiek een rol speelt bij het stemgedrag van mensen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen (hoewel ik er ook voldoende ken die tijdens lokale verkiezingen anders stemmen dan bij landelijke en Europese verkiezingen), maar ik ging nog eens bij mezelf te rade, had ik nu echt zo slecht opgelet vroeger bij Aardrijkskunde? Ik dacht en dacht…nog eens. Wikipedia dan maar, nee…Uruzgan, het hoogtepunt van het debat van vandaag…nee, het is nog altijd geen Nederlandse gemeente.

Gelukkig, ik ben nog niet helemaal gek, ik heb goed opgelet bij Aardrijkskunde en ik begrijp mensen volledig als ze afhaken bij volgende debatten tijdens deze campagne…althans, zolang ‘we’ Uruzgan niet geannexeerd hebben.

Voor wie het debat niet gehoord heeft…hier is het, voor iedereen die zelf een oordeel wil vellen.

Getagd: , , , , ,

§ Een Reactie op Gemeenteraadsverkiezingen in Uruzgan?

  • Wouter van Loon schreef:

    Sowieso, heel dat debat ging over nationale aangelegenheden. Kant: “We moeten niet gaan bezuinigen op de gemeentes.” Rutte: “Ah, waar wilt u dan wel op gaan bezuinigen?” En hup, de rest van de ‘ronde’ gaat over de crisis.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Gemeenteraadsverkiezingen in Uruzgan? voor De wereld van Bas.

Meta

