It’s the end where I begin

16/07/2010 § Een reactie plaatsen


De titel van deze blog is de titel van een nummer van The Script. Het is ook de titel van mijn gevoel op dit moment. Het einde van de opleiding betekent het begin van het ‘echte werkende leven’ (hoewel ik natuurlijk al meer dan een jaar werk bij Radio 1). Het diploma…..…. is opgehaald. Ik ben Bachelor in Journalism. Ja, geen school meer, wel een hele zomer extra werken bij de Nieuwsshow. Prima vooruitzicht. Het voelt ook beter om afgestudeerd daar te werken dan nog het predikaat ‘student’ te dragen. “Mooi”, zeg ik op de redactie geregeld voor de grap, “nu mag ik eindelijk gediplomeerd bellen.” Klinkt kinderachtig, of flauw, maar er is in ieder geval een last van de tere schoudertjes afgevallen. Ik kan me nu op hetgeen concentreren waar mijn passie ligt, bij de journalistiek. Niet meer bij de ‘opleidingsjournalistiek’. Dat betekent niet dat ik nu ineens niet meer ga reflecteren, dat ik nu slordig werk af ga leveren, maar het betekent wel dat ál het werk dat ik nu aflever ook daadwerkelijk gepubliceerd wordt en dat ik daarmee een nog grotere verantwoordelijkheid draag.

Het betekent ook dat ik wellicht bij sommige keuzes ook verantwoording niet af te leggen, niet alleen aan mijn direct leidinggevende en zelfs wellicht niet eens aan de lezer/luisteraar/kijker….maar wel aan mijzelf. Al was het maar als geheugensteuntje als je nog eens in eenzelfde situatie zit, welke afweging maak je om iets wel of niet te publiceren, en hoe breng je het dan naar buiten (de vorm), blaas je iets op of play je iets down? En waarom dan? Een journalist heeft in de tijd van ‘de mondige burger’ en van opkomende ‘civic-journalism’ in Nederland verantwoording af te leggen. Het lijkt voor ‘het publiek’ te zijn, maar het is natuurlijk ook voor hem/haarzelf bedoeld, om jezelf scherp te houden en je journalistieke normen en waarden steeds weer opnieuw voor jezelf te definiëren.

Dat is wat ik de komende tijd weer ga doen op deze website. De site heeft weer een andere look gekregen. De afstudeerproducten zijn verwijderd of verplaatst (zie kopjes helemaal bovenaan de site), mijn reflectieonderzoek is ook behouden gebleven maar wel verplaatst en ook mijn voorstelrondje is enigszins aangepast. Allemaal om het geheel gebruiksvriendelijker te maken.

De komende tijd dus weer nieuwe blogs, er valt nogal wat in te halen, want er is de afgelopen tijd veel gebeurd in het medialandschap. Onopvallende zaken die belangrijker zijn dan ze lijken en opvallende zaken waarvan ze belangrijk lijken maar wellicht een afleiding zijn voor iets heel anders. We gaan weer tegels lichten en zaken inzichtelijk maken. Daar ben ik nu volledig voor opgeleid, dat is wat ik nu dan ook ter uitvoering kan gaan brengen.

Getagd: , , , , ,

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu It’s the end where I begin voor De wereld van Bas.

Meta

