De journalistieke waarde van tablets en e-readers

21/07/2010 § Een reactie plaatsen


Het begon als zoektocht naar een nieuw ‘hebbedingetje’, in goed Nederlands ook wel gadget genoemd. Een Ipad. Leek me leuk, ook voor mezelf als kado voor het afstuderen. Maar er zijn/komen meer zogeheten tablets. Samsung maakt er één, Dell maakt er één, HP maakt er één, er zijn al een paar concurrenten op de markt en ook de fabrikant van Blackberry komt met een eigen tablet op de markt. Ja, als ik me ergens in verdiep dan doe ik het goed, maar het meeste had ik aan dit artikel om me op weg te helpen.

Toen ging ik nog eens nadenken, want het leek me weliswaar reuze hip en modern van mezelf om zoiets te kopen, maar wat héb je er daadwerkelijk aan? Ik heb een laptop, ik heb een smartphone. Een tablet is in feite niets meer of minder dan een kleine laptop met touchscreen of een grote smartphone zonder de phone en een stuk groter. Hoewel…niet helemaal waar. Het is ook een grote e-reader. En dat vind ik eigenlijk wel reuze handig, zo’n e-reader…zeker met een verhuizing in aantocht, het bespaart je een hoop gesjouw met boeken. En het is ook reuze handig voor wanneer je veel op pad bent, althans…met de trein dan (in de auto achter het stuur boeken lezen is niet aan te raden), en ik zit toevallig aardig wat in de trein.

Een e-reader schijnt ook rustiger te zijn voor de ogen door de zogeheten eInk technologie. Nu schijnen er binnenkort ook tablets uit te komen die gebruik maken van die technologie, dus heb ik besloten nog maar even te wachten met me te begeven op de tablet/e-reader markt.

Dat weerhield me er echter niet van om naar journalistieke functies van zo’n e-reader en/of tablet te zoeken….en te vinden.

Voor boeken lijkt de Ipad, in eerste instantie minder geschikt dan de diverse e-readers…maar toch, deze link wijst erop dat uitgevers het als een volwaardige concurrent beschouwen.

Reuze handig die e-readers…om dagbladen te lezen, maar vooral om er een e-abonnement op te nemen en het dus betaald te lezen.

En dat er veel wordt verkocht door middel van die e-readers…dat blijkt toch ook wel uit dit bericht. Naast de internetwinkel Amazon, heeft ook Bol.com en boekenwinkel Selexyz haar eigen e-reader samen met bijbehorende fabrikant op de markt gebracht die op die manier zijn/haar eigen assortiment (van e-books van Bol.com of Selexyz dus) via de e-reader aan de man kan brengen.

Maar toch, er lijkt veel potentieel te zijn voor de journalistiek. Althans, er zijn in Amerika al 2 miljoen Ipads verkocht, en 23 juli komt dat ding ook in de Nederlandse winkel te liggen. E-readers zijn populair en er wordt veel digitaal verkocht, boeken althans. Potentieel dus, dat is er. Maar wat kan de journalistiek daarmee?

Je hebt de pessimisten…zoals hoogleraar Journalistiek uit New York City, Jay Rosenzie hier. Hij beweert dat ‘de journalistiek’ teruggrijpt naar de ‘val’ van de zogenaamde ‘oude’ journalistiek. Je kunt artikelen wel lezen, maar niet direct reageren, waardoor een forum-functie verloren gaat, je kunt er ook niet direct eigen (nieuws)content op plaatsen. De journalist bepaalt weer, en de consument leest weer. Er is geen ‘gesprek’ meer gaande tussen de maker en het publiek.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, dit is zeg maar de ‘Ipad 1.0′, maar snel genoeg zal er een opvolger komen met meer functies, waardoor zo’n tablet uiteindelijk daadwerkelijk alle functies van een laptop over kan nemen. Rosen noemt het voorbeeld dat de Ipad geen camera heeft…andere tablets hebben deze al wel, dat voorbeeld is bij dezen dus al ongeldig verklaard.

Er zijn mensen die zich deels bij de visie van Rosen aansluiten…kranten worden niet minder gelezen omdat ze van papier zijn, ze worden minder gelezen omdat ze minder aansluiten bij de doelgroep. Vandaar dat hyperlokale (nieuws)websites zo’n succes zijn en tegenwoordig ook samenwerken met bestaande nieuwsorganisaties, zoals in onder meer Arnhem nu gebeurt. Het heeft dus weinig nut, wellicht wel in het begin omdat het nieuw en hip is, maar op de lange termijn heeft het geen nut om de ‘gewone’ krant te lezen op een beeldscherm. Dat vindt ook Arjen Dasselaar, zo is te lezen in zijn artikel bij DNR.

Zolang dagbladen en tijdschriften internet blijven zien als een informatiedrager waar je je traditionele producten kwijt kunt, zolang je denkt er eindelijk aan te kunnen verdienen door e-abonnementen aan te bieden, zolang je niet inziet dat internet een ander medium is waarbij andere vormen van nieuws horen….heeft de journalistiek niks te zoeken bij e-readers en tablets.

Wat meer lef, iets meer durf en innovatie, het zou de journalistiek, de geschreven perssector veel opleveren. Waarom niet een dagblad waarbij je niet slechts tekst leest, maar ook door gelinkt wordt naar andere apps op de Ipad die iets toevoegen aan je artikel. Waar vond de gebeurtenis plaats? Toon het d.m.v. Google Streetview of Google Maps. Over wie gaat het artikel? Toon een filmpje van die persoon op YouTube. Hoe vond de gebeurtenis plaats? Infographics..maar dan in 3D, incl. soort van reconstructie. Zou er een bijpassend muziekje onder het bericht kunnen spelen? (sfeerverhogend…je weet het niet, zomaar een idee). Kortom, out of the box denken en zélf je grenzen verleggen, in plaats van je product gewillig aanpassen aan nieuwe uitvindingen van Apple en Amazon.

Een allereerste hele voorzichtige stap, ook al betreft het bestaande artikelen, in de goede richting is onlangs gezet door de eReadersgroep. Toch heeft ook dit veel weg van een eigen I-Google pagina, maar dan voor op je tablet of e-reader.

Innovatie, het blijft het toverwoord…alles lijkt voorhanden, nu de eigen fantasie nog.

Advertenties

Getagd: , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu De journalistieke waarde van tablets en e-readers voor De wereld van Bas.

Meta

%d bloggers liken dit: