Egypte, Viva la Revolutione?

10/08/2011 § Een reactie plaatsen


Het contrast kan moeilijk groter, nog geen week geleden maakte ik mijn debuut op het Dicky Woodstock festival in Steenwijkerwold, over een paar dagen vertrek ik echter naar een net iets andere gekte. Dicky Woodstock was prachtig, en mijn stem is er nog altijd van aan het herstellen, maar toch kon mij de gedachte aan dat ene land nooit helemaal loslaten.

Egypte: met het Tahrirplein; met Mubarak die in een kooi berecht wordt; met de vermoordde Khaled Said die indirect zorgde voor de ontketening van alle frustraties die er bij de Egyptische bevolking leefde met als gevolg de beelden van Al-Jazeera en CNN vanaf Midan Tahrir.

Suf gelezen had ik me. Over Egypte, Syrie, Libanon, Iran, Israel, Hamas, Hezbollah, Libie…kortom, de hele regio was in de vorm van letters wel aan bod gekomen. Nu de ogen moe waren van de letters moesten diezelfde ogen de letters maar verruilen voor het land zelf. Te beginnen bij het land waar de grootste revolutie van dit jaar plaatsvond, en nog altijd plaatsvindt.

Ik heb niet het idee dat ik in 10 dagen Cairo/Alexandrie ook maar iets van een goed beeld krijg van hoe de zaken ervoor staan. Het land telt namelijk meer dan 80 miljoen inwoners, daarvan wonen er ongeveer 20 miljoen in Cairo. Ik heb niet de pretentie om met fantastische journalistieke verhalen terug te komen. Het beeld dat in de media wordt geschetst over de revolutie in Egypte verschilt per week. De ene keer is het feest vanwege het vertrek van Mubarak, de andere keer protesteren er diverse groeperingen vanwege de traagheid van hervormingen, en de laatste keer staan er duizenden Salafisten op het Tahrirplein (en de Moslimbroederschap) te roepen dat de sharia als wetgeving ingevoerd moet worden.

Als protest hiertegen vindt er komende vrijdag een grote ‘iftar’ plaats op datzelfde Tahrirplein, waar onder meer Sufi’s (de tolerantere moslims, die zich meer met het spirituele dan het concrete bezighouden… hoewel voor hun het spirituele waarschijnlijk het concrete is…maar dat is weer een andere discussie) en Koptische christenen aan meedoen. Zij zullen oproepen tot eenheid en hun wens uitspreken voor een ‘civiele staat’, dus zonder sharia en zonder uitsluiting van bepaalde minderheden.

En al deze gebeurtenissen spelen zich dan nog maar op een paar vierkante kilometer in Cairo plaats. Om maar even aan te geven dat er waarschijnlijk niemand is die in 10 dagen tijd de situatie kan duiden, het is er gewoon onvoorspelbaar. Er is een revolutie gaande, en ik ben erbij. Dat laatste vind ik dan wel weer gaaf. Maar wat ik kan verwachten? Ik heb daadwerkelijk geen idee.

Aan de ene kant hoor je dat mensen zich vrijer voelen om zich openlijk uit te spreken over de politieke situatie, aan de andere kant hoor je verhalen dat de geheime dienst nog altijd zeer actief is waardoor mensen zich wellicht minder snel in een politieke discussie mengen.

Op de dag dat ik in Cairo aankom is net het proces tegen Mubarak weer in gang gezet. Hoeveel onrust dat gaat veroorzaken weet niemand. Wel vond ik het opmerkelijk dat er nogal wat Mubarak-aanhangers bij de Police Academy (waar de rechtszaak plaatsvindt) aanwezig waren. Over het algemeen wordt beweerd dat Mubarak-aanhangers arme burgers zijn die niks te verliezen hebben en krijgen betaald door het regime om te rellen. Een voorbeeld: de kamelen-berijders tijdens de eerste revolutie in januari.

Tijdens de start van het proces op 3 augustus tegen Mubarak, was het echter totaal niet in het belang van de overgangsregering om zogeheten ‘thugs’ in te huren om voor onrust te zorgen. Hoewel verdeeldheid onder de bevolking er mogelijk voor kan zorgen dat de overgangsregering (in feite het leger) meer macht kan behouden, is de vraag hoeveel macht zij nog hebben na parlements- en presidentsverkiezingen.

Via onder meer twitter probeer ik de situatie nog enigszins te volgen. Maar als je je beseft dat slechts 7 procent van de Egyptenaren over een internetverbinding beschikt, en dat degene die ik volg stuk voor stuk pro-democratie activisten zijn die er ongetwijfeld belang bij hebben om bepaalde situaties aan te dikken of te overdrijven, is dit wellicht niet de allerbeste manier om een beeld te krijgen van de situatie. Het is echter voor nu wel de enige manier. Laat dat vliegtuig met mij erin maar vertrekken…dan gaan we opzoek naar andere manieren om dat beeld aan te vullen!

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Egypte, Viva la Revolutione? voor De wereld van Bas.

Meta

