‘Thialf moet blijven’, de kracht van social media

27/05/2013 § Een reactie plaatsen


Deze blog verscheen eerder op de website van EenVandaag.

Schermafbeelding 2013-05-27 om 10.18.49

“Ik neem het straks graag in ontvangst, maar het lijkt me beter om deze reacties met het hele bestuur in ontvangst te nemen. We komen zo terug”, sprak KNSB-voorzitter Doekle Terpstra tegen ons terwijl de tv-camera’s draaiden en de persfotografen hun plaatjes schoten in het pand van de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond. Aanleiding was de overhandiging van maarliefst 40.000 steunbetuigingen voor het behoud van schaatshal Thialf als schaatsmekka van de Nederlandse en internationale schaatssport.

De beelden hiervan waren later die dag terug te zien bij Hart van Nederland, op Omrop Fryslân  en in Nieuwsuur. Nog geen 120 uur eerder waren we een, min of meer in een opwelling, Facebookpagina begonnen voor het behoud van Thialf. Dit is een verhaal over kroegpraat, de Facebookgeneratie, traditie en mediahypes.

“Nee, dat geloof ik gewoon niet. Maar, ik geloofde het bij 5.000 ook al niet”, mijn vriend Peter van Gool kon het zich niet voorstellen dat onze maandag opgerichte Facebookpagina ‘Thialf moet blijven’ meer dan 10.000 keer zou worden ‘geliked’. Zo spraken we nog op dinsdag 21 mei. Toen de pagina nog geen 24 uur in de lucht was.

Nog geen 24 uur daarvoor bespraken we samen het nieuws van de dag in een cafe aan de bar in Den Bosch. Verbaasd over een mogelijk ‘exit’ van Thialf op de internationale schaatsagenda begonnen we aan een actie waarvan wij de gevolgen niet helemaal konden overzien.

Het vreemdste vonden we nog dat een Tilburger en een Arnhemmer deze actie op touw moesten zetten, maar dat vonden we eigenlijk ook wel weer grappig. Twee mensen die nooit in Thialf geweest waren, maar wel verbaasd waren over hoe je zo makkelijk sporthistorie aan de kant schuift.

Daarbij moet aangetekend worden: Peter was oprecht verontwaardigd over een mogelijk einde van Thialf, mijn verontwaardiging zat hem vooral in het feit dat de Friezen zelf nog geen Facebook-actie waren begonnen. Nog geen tien minuten nadat de pagina online ging meldde zich dan toch de eerste Fries bij ons via Facebook: hij wilde helpen.

Ik weet nog dat Peter zei: “Stel dat dit een succes wordt, daar heb ik deze week eigenlijk helemaal geen tijd voor.” Ik ook niet, maar de prioriteiten verschoven continu in de dagen erna.

Na drie uur had de pagina 300 ‘likes’. Na 24 uur vonden 11.000 mensen de pagina leuk, na 36 uur waren dat er meer dan 17.000 en inmiddels staat de teller op bijna 30.000 ‘likes’. Vol verbazing over het tempo waarmee dit aantal toenam besloten we om na 1000 likes de pers op de hoogte te brengen. Nadat de NOS site eerder, na 300 likes, melding maakte van het feit dat het niet storm liep, wilden we nu zelf de regie in handen nemen.

En dat lukte: een interview met Omrop Fryslân hadden we enigszins kunnen verwachten. Maar binnen no-time hing ook het  ANP aan de lijn, Omroep Brabant belde en nam zelfs een tv-item op met Peter. Zelf schoof ik aan bij Radio 1, en Peter was te horen op Radio 2.

Was dit nu de kracht van de sociale media? Was Facebook een nieuwe vorm van lobbyen geworden? Het leek erop, dat kwam echter niet helemaal uit het interview op Radio 1, en dat zegt ook wel iets over de naïviteit waarmee we de actie begonnen: vanuit oprechte verbazing maar ook verrast door de aandacht die de actie kreeg, we waren ineens voor heel even de meest zichtbare actievoerders voor Thialf geworden. Het overviel ons.

Persberichten triggeren media, ik moest er ook wel eens om lachen, al die aandacht voor een Facebookpagina. Maar gezien de reacties op diezelfde pagina, en het feit dat (oud)-schaatsers als Tonny de Jong, en Claudia Pechstein naar onze pagina verwezen, bleek die aandacht nieuwswaardiger dan ik ooit had zien aankomen. Dat iemand spontaan een website rondom de Facebookpagina bouwde en dat bekende Friezen zoals journalist Frits Wester en topmodel Doutzen Kroes over ons twitterden maakte het nog bijzonderder. Landelijke kranten als het AD en de Volkskrant verwezen inmiddels ook naar onze actie.

Het voorlopig hoogtepunt kwam in de vorm van het aanbieden van de meer dan 40.000 reacties voor het behoud van Thialf als belangrijkste ijshal van Nederland, afgelopen weekend aan KNSB-voorzitter Doekle Terpstra. Ook daar stuurden we weer een persbericht over de deur uit. Nog voor we antwoord hadden van Terpstra of hij ons überhaupt te woord wilde staan, was ik al aan het typen. De eerste versie betrof er een waarbij Terpstra weigert de reacties in ontvangste te nemen. Zo stond ik er zelf nog in, ik dacht: ach, dat doet ‘ie vast niet. Hoe anders bleek de werkelijkheid.

Een aardig detail: de cameraploeg van Omrop Fryslân die bij de overhandiging van de reacties aanwezig was, kwam aan de late kant, waarvoor ze excuses maakten. Ze stonden in de file, de reden? Een ongeluk bij Almere.

Later die dag werd bekend dat het definitieve besluit over schaatshal-gate uitgesteld zou worden tot augustus. 15 augustus valt het definitieve besluit. Zogenaamd omdat er ineens aanvullende informatie ingewonnen moet worden. Je weet nooit hoeveel invloed publiciteit op een besluitvormingsproces heeft, wij claimden echter heel voorzichtig een kleine en voorlopige overwinning voor Thialf op onze Facebookpagina. Een pagina waarvan wij nooit hadden verwacht dat we er überhaupt ooit iets mee hadden kunnen claimen.

Bas Altena is redacteur bij TROS Nieuwsshow en TROS In Bedrijf.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Wat is dit?

Je leest nu ‘Thialf moet blijven’, de kracht van social media voor De wereld van Bas.

Meta

%d bloggers liken dit: